Formarea competentelor în domeniul
umanist – de învatare a limbii romane
ca limba straina – are în vedere patru
dimensiuni:
1. dimensiunea cognitiva (cunoastere, întelegere,
competenta de comunicare)
2. dimensiunea afectiva (atitudini, perceperea si
întelegerea mediului cultural tinta)
3. dimensiunea pragmatica (competenta sociala, capacitatea
de a interactiona)
4. dimensiunea reflexiva (relativizarea cadrului de
referinta).
Tipurile de competente formate sunt:
1. Competente generale:
- cunoasterea si utilizarea corecta a notiunilor specifice
disciplinei de studiu
- cunoasterea terminologiei si a modelelor lingvistice/literare/culturale
- cunoasterea metodelor si a tehnicilor cu ajutorul
carora disciplina de studiu poate fi descrisa si analizata
- interpretare critica, aplicabila în analizarea
literaturii de specialitate
- competente practice, însumând metode,
tehnici si instrumente de autocunoastere si de cunoastere
psihologica, de proiectare, gestionare si evaluare
a activitatilor de învatare
2. Competente specifice:
- competenta lingvistica (lexicala, gramaticala, semantica,
fonologica, socio-lingvistica)
- competenta de comunicare în limba tinta
- competenta afectiv-comportamentala
- competenta pragmatica de gestionare a situatilor
de comunicare interculturala
- competenta de comunicare interculturala
3. Competente instrumental-aplicative:
- competenta de aplicare în situatii de comunicare
interculturale a fondului de cunoastere specific mediului
de cultura si lingvistic tinta, comparativ si transcultural
4. Competente transversale:
- competente psihopedagogice
- competente de utilizare a mijloacelor de informare
si comunicare digitale
- competente manageriale